Köpvillkor

1. Ålder
För att köpa en produkt i Bagge Designs nätbutik måste du vara 18 år eller äldre.

1.2 Köp
Avtal om köp träffas i och med det att du mottar en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en order och slutfört
betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa.

1.3 Felaktiga uppgifter
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid.

1.4 Tryckfel
Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och kataloger och för att produktbilder inte alltid exakt
återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka
inställningar den har.

1.5 Force Majeure
Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

2. Priser

I priserna ingår moms med 25 procent. moms. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i
valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat. Vi
reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel ”tryckfel”.

3.1 Hämta varorna själv
Du kan alltid välja att själv hämta varorna på vårt hämtlager beläget i Årsta söder om Stockholm. Hämtlagrets öppettider
8.00 – 16.00. Så fort dina varor finns klara för hämtning kontaktar vi dig via e-post, eller telefon. Vid utlämningen krävs
det att du kan uppvisa godkänd legitimation.

3.2 Leverans i Stor-Stockholm (riktnummer 08)
Samtliga försändelser levereras med våra egna bilar eller via våra ombud UPS eller TNT. Om du vid köptillfället valt hem
transport levereras försändelsen till ytterdörr eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Montering,
avemballering och bortforsling av emballage ingår som regel inte. Har du valt ”Frakt med inbärning, endast StorStockholm”,
bär vi in dina varor. När dina varor ankommit till vårt lager kontaktar leveransavdelningen dig, bokar en tid,
och levererar till dig vardagar kl. 9-16.
Vill du få dina möbler monterade, få emballage bortforslat eller har andra önskemål? Kontakta oss

3.3 Leverans i övriga Sverige
Samtliga försändelser skickas som paket med UPS eller TNT och aviseras med mail när varan är på väg.
Större försändelser levereras hem till dig, oftast förankrat på en lastpall. Försändelsen levereras till ytterdörr eller
trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Inbärning, montering, avemballering och bortforsling av emballage
ingår som regel inte. Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit , tidsbokas och levereras till
dig vardagar kl. 8-16. På vissa orter är leveranstiden mer flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband
med att transportören kontaktar dig.

3.4 Leveranskostnad inom Sverige
Alltid fri frakt inom Sverige oavsett ordervärde.

3.5 Avgift för outlöst försändelse eller misslyckat leveransförsök
Samtliga försändelser föraviseras i leveransbekräftelse via e-post samt aviseras via SMS, brev, telefon eller e-post från
fraktbolaget. För alla försändelser bifogas information i e-postavisering som möjliggör spårning av försändelsen. Om du
inte mottagit avisering från fraktbolaget inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att
kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.

I de fall större paket returneras till Bagge Design av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1. inte varit
anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 2) vägrat ta emot leveransen; eller 3) uppgivit felaktiga namn-,
adress eller kontaktuppgifter, kommer Bagge Design debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften
till SEK 300 inkl. moms och för lastpall/större paket till SEK 600 inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka Bagge Designs
kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet
dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Bagge Design.

I de fall UPS TNT kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid
leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.
Leveranstiden anges på respektive produkts sida. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit
och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager.

Vid köp av beställningsvaror meddelar vi dig leveransvecka så fort som vår beställning hos aktuell tillverkare bekräftats.
Observera att detta kan ta upp till en vecka. Självfallet har du rätt att häva din beställning, alternativt utnyttja din
ångerrätt, i samband med att du meddelas om specificerad leveransvecka.

3.6 Leveranstid
Leveranstiden anges på respektive produkts sida. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit
och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager.

Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans. Vid stor orderingång kan dessa varor i vissa fall
ha en leveranstid på 1-2 veckor. I sådana fall meddelas du om detta så snart vi behandlat din order.

Vid köp av beställningsvaror meddelar vi dig leveransvecka så fort som vi lagt en beställning. Observera att detta kan ta
upp till en vecka. Självfallet har du rätt att häva din beställning, alternativt utnyttja din ångerrätt, i samband med att du
meddelas om specificerad leveransvecka.

Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits i din orderbekräftelse så meddelar vi dig om detta
snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla
ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

4.0 Betalning sköts av Klarna Checkout

5.0 Ångerrätt
Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen.
Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss om att du
vill utnyttja ångerrätten. Observera att täcken, sovkuddar, sängkläder, sovplagg, madrasser samt överkast ingår i
ångerrätten förutsatt att förpackningen är obruten. Bruten förpackning kan ej ersättas då detta räknas som hygienartiklar.
Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för. Den returnerade varan skall vara i
lika gott skick som när du mottog den, och bör returneras med sitt originalemballage. Vänligen ange ditt namn samt
ordernummer alternativt en kopia av din faktura, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Återbetalning utförs
normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observe
eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd
retur. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara.

Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta
kan till exempel vara en soffa i ett specifikt tyg och färg som tillverkas just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid
specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor.
Observera att ångerrätt inte gäller företagskunder.

6.0 Personupgiftslagen
Vi tar ansvar för alla personuppgifter, till exempel namn, adress och e-post, som du lämnar till oss eller som vi får del av när du handlar hos oss. Alla sådana uppgifter används endast inom företagets datasystem och hanteras i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig och ge dig god service. Det kan handla om att leverera de varor du beställt, meddela orderstatus, eller att delge dig information om nyheter, kampanjer och erbjudanden.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbplats sparas så kallade ”cookies” på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen och om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna surfa runt på vår webbplats.

7.1 Konsumentköplagen
Du har enligt konsumentköplagen alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du
upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta. Vi kontrollerar alltid samtliga varor för eventuella fel, i så stor
utsträckning som möjligt, innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var
vänlig kontakta vår reklamationsavdelning innan du returnerar varan till oss. Observera att när du returnerar en
produkt klistra ej etiketter eller frimärken direkt på originalembalaget. Packa din retur med ett ytterembalage kring
produktens originalkartong. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller
översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står självfallet vi för returkostnaden.

7.2 Transportskador
Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga,
yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband
med kvittens. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage – kontakta vår
reklamationsavdelning.

8.0 Tvist
Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som
nämnden utfärdar.

Bagge Design Sweden AB 556777-2438
Hammarby Allè 80
120 61 Stockholm